En god arbetsmiljö främjar hälsa och arbetsglädje
Vi på Furuhöjden har lång erfarenhet och kunskap inom arbetsmiljö och finns här för att hjälpa er. Vi kan ta fram skräddarsydda lösningar eller bara fungera som expertstöd.
Alla arbetsgivare har en skyldighet att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete som följer Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I praktiken innebär det att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen genom att undersöka arbetsförhållandena, bedöma risker och vidta åtgärder vad gäller fysiska, sociala och organisatoriska faktorer i arbetsmiljön.
Genom att agera proaktivt och sätta in rätt stöd och åtgärder där det behövs, samt skapa en trivsam arbetsmiljö där medarbetare mår bra, bidrar du till en hållbar utveckling och ett friskare och starkare företag.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet regleras av arbetsmiljölagen. Arbetsgivare ska systematiskt arbeta för att förbättra arbetsmiljön. Vi kan hjälpa er med:
- Information och handledning kring lagar och avtal rörande arbetsmiljön och yrkesbetingade hälsorisker
- Upprättande av ledningssystem för arbetsmiljö, uppföljning och revision
- Systematiskt arbetsmiljöarbete i praktiken: arbetsmiljöronder, kartläggningar, riskbedömningar,handlingsplaner
- Medverkan i skyddskommittéer och skyddsronder
- Mätningar av buller, ljus, ventilation och andra tekniska mätningar samt förslag på åtgärder
Organisatoriskt och social arbetsmiljö
Psykisk ohälsa ökar och är idag den största orsaken till längre tids sjukskrivning. Det finns starkt vetenskapligt stöd för ett samband mellan faktorer i arbetsmiljön och psykisk ohälsa. Våra beteendevetare hjälper individer, grupper och arbetsledare att förbättra den psykosociala arbetsmiljön genom stöd, råd och utbildning till inom:
- Stresshantering och stressrelaterad ohälsa
- Organisationsförändringar
- Kränkande särbehandling
- Konflikter
- Hot och våld
- Skadligt bruk och riskbruk
- Krishantering
Medicinska kontroller och tjänstbarhetsintyg
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2019:3 ska arbetsgivare anordna medicinska kontroller för arbetstagare som sysselsätts i vissa arbeten. Syftet är att visa om arbetstagarens hälsotillstånd medger en viss typ av arbete, ge möjligheter att tidigt upptäcka tecken på ohälsa kopplat till någon exponering i arbetet samt ge underlag för arbetsmiljöåtgärder.
Kontakta oss för rådgivning och tidsbokning.
Hälsoundersökningar och hälsoprofiler
Hälsoundersökningar är ett bra verktyg i företagets arbetsmiljöarbete, för att förebygga arbetsmiljörisker och ohälsa på arbetsplatsen. Fokus ligger på arbetsmiljöfaktorer och förebyggande hälsovård ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Vi utbildar er i allt som rör arbetsmiljö
Vill ni bli bättre på arbetsmiljö? Vi erbjuder utbildningar och kurser som ger er fördjupade kunskaper inom området samt verktyg för att genomföra förbättringar på er arbetsplats. Vi kan även genomföra våra utbildningar på plats hos er om så önskas.