Hos oss kan du ha digitalt vårdmöte
Nu kan du gå på läkarbesök direkt i din smartphone. Det är enkelt, smidigt och du behöver inte lämna hemmet. Genom videosamtal med din läkare eller sjuksköterska får du en snabb och trygg bedömning samt rådgivning för en mängd olika vårdärenden.
Videosamtalet fungerar precis som ett vanligt läkarbesök och du möts av professionell och kunnig personal med lång erfarenhet inom sjukvård.
Så går det till
Videomötet sker i vår app som du laddar ner innan samtalet. Vid första inloggningen måste du godkänna appens åtkomst till notifikationer, kamera och mikrofon. Du behöver även logga in en gång för att ”kontaktknappen” ska aktiveras. Du får svara på frågor och beskriva ditt ärende, precis som vid ett vanligt läkarbesök.
När vi har bokat in ett videomöte med dig kommer det att synas som en inbokad tid i appen. När det är dags för mötet ringer vi upp dig på din mobiltelefon. Du behöver inte vara inloggad i appen eftersom den öppnas automatiskt när du besvarar samtalet.
Inför ditt videomöte
Innan det är dags för ditt videosamtal behöver du förbereda dig, framför allt om det är första gången du genomför ett digitalt läkarbesök hos oss.
Det här behöver du göra:
- Ladda ner vår app från App Store eller Google Play.
- Godkänn att appen får tillgång till kamera, notiser och mikrofon i din telefon så att videomötet kan starta.
- Logga in till videomötet med ditt mobila BankID. Har du inte ett mobilt BankID behöver du först beställa det från din bank och installera deras app på din telefon.
- När vi har bokat ett videomöte med dig kommer du att få ett meddelande om det inbokade mötet i appen. Under mötet kan vi be dig att svara på några frågor och eventuellt betala för mötet. Om du inte dyker upp på mötet debiteras du enligt gällande taxa.
- När det är dags för videomöte ringer vi upp dig – du behöver vara inloggad i appen som öppnas automatiskt när du svarar.
Vanliga frågor om videomöten
Mötet går inte att starta. Vad ska jag göra?
Det kan finnas flera orsaker, men du kan prova att utföra åtgärderna nedan i följande ordning:
- Stäng av WiFi på din telefon så att samtalet i stället ansluter via 3G/4G. Vissa typer av WiFi blockerar eller försvårar IP-trafiken som behövs för samtalet.
- Stäng av och starta om appen. Se till att verkligen stänga av appen och inte bara logga ut från den.
- Be vårdgivaren att starta om samtalet.
Vad kostar videomötet?
Videomötet kostar lika mycket som ett vanligt besök hos oss, det vill säga du betalar en patientavgift om 275 kr.
Är videomötet säkert?
Du loggar in säkert till videomötet med ditt mobila BankID. Har du inte ett mobilt BankID. Har du inte ett BankID behöver du först beställa ett av din bank och installera appen på din telefon.
Tips för ett lyckat videomöte
Inför ditt videomöte finns det några saker som är bra att tänka på för att samtalet ska fungera så smidigt som möjligt. Här är några generella tips.
- Vrid telefonen till horisontalläge så får du en större bild i videosamtalet.
- Se till att befinna dig på en plats med god ljussättning, det behövs mer ljus än man kan tro. Det underlättar bedömningen.
- Glöm inte att godkänna att vår app får tillgång till din kamera, notiser och mikrofon i din telefon så att mötet går att genomföra.
- Se till att ha tillgång till ett stabilt nätverk eller 3G/4G eftersom videosamtalet kräver internetuppkoppling.
Personuppgiftspolicy
Om du använder vår app för videomöten skapas användargenererade uppgifter som kan vara personidentifierbara.
Vad samlas in?
När appen laddas ner och används hämtas information från mobilens kontaktbok, innehållande namn och telefonnummer på kontakten. Varken samtalsloggar från mobilen eller SMS från mobilen samlas in.
Systemspecifika uppgifter så som typ av telefon, operativ, session, mast osv samlas också in.
Varför samlas det in?
Kontakt- och samtalsrelaterade uppgifter nyttjas för att smidig kunna ringa och skicka sms samt följa upp pågående kontakter per användare.
Systemspecifika uppgifter så som typ av telefon, operativ, session, mast osv samlas i loggning och felsökningssyfte för att kunna förbättra tjänsten och för att upprätthålla tjänstens tillgänglighet.
Hur lagras uppgifterna?
Enskilda användares kontakter som samlas in från användarens mobiltelefon lagras inte persistent utan läses in när appen används. Dessa kontakter lagras inte centralt.
Hur delas uppgifterna?
Enskilda användares kontaktuppgifter som hämtas från mobilen kontaktbok delas inte med tredje part.
Ändamål och laglig grund för behandlingen av dina personuppgifter samt gallringstider
Vi behandlar dina personuppgifter i samband med din kontakt med oss eller då du ber oss kontakta dig. Ändamålet med vår behandling är att kunna hjälpa dig med ditt ärende och nyttjandet av våra tjänster. Denna behandling sker med stöd av en intresseavvägning.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, s.k. personuppgiftsbiträden. Våra personuppgiftsbiträden är:
- Systemleverantörer (avseende telefonitjänster)
- Betalningsförmedlare (avseende betalning av patientavgift)
För en aktuell lista på samtliga personuppgiftsbiträden kontakta [email protected]
Vi överför även dina personuppgifter till mottagare som inte utgör personuppgiftsbiträden. Dessa mottagare är sådana som är självständigt personuppgiftsansvariga för sin behandling, nämligen sjukvårdsaktörer inom och utom Region Stockholm.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi har vidtagit flera säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas. Vi har brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till våra nätverk och system. Våra anställda har strikta instruktioner att hantera alla personuppgifter i enlighet med gällande lagar och regler.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar aldrig dina personuppgifter under en längre tid än vad som är tillåtet enligt tillämplig lag, förordning, praxis eller myndighetsbeslut.Eventuella uppgifter som rör betalning och där behandling krävs enligt bokföringslagen behandlas enligt bokföringslagens krav i sju år.Ljud, text eller videosamtal i vårdsyfte spelas ej in. Gallring av personuppgifter i form av ärenden i vårdsyfte gallras snarast.
Dina rättigheter
I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter.
Under vissa förutsättningar har du även rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har även under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter med effekt från och med att återkallelsen är gjord. Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföring.
Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till svenska Datainspektionen eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över företags hantering av personuppgifter.
Kontakta oss
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta oss, antingen på Furuhöjden Husläkarmottagning Roslags Näsby, Kanalvägen 17, 183 38 Täby eller per telefon 08-512 562 00.
Denna information om behandling av personuppgifter fastställdes av Furuhöjden Husläkarmottagning Roslags Näsby den 5 mars 2024.